"Latvijas Avīze" 2008. gada Augusts

Elpošana – viens no mūsu «ķermeņiem»

Apmēram desmit minūšu meditācija atbilst četrām stundām miega, teic MONA UN ŠIVA PRASADI – pāris no Indijas, starptautiskās labdarības organizācijas "Art of Living" (AOL; latviski – "Dzīves māksla") skolotāji.

Viņi bija ieradušies Latvijā, lai Rīgā un Saldū vadītu AOL pamatkursu, kurā apmāca vienkāršas tehnikas, kas ietver jogu, elpošanu un meditāciju. Tās visas ļauj apzināties saikni starp emocijām un elpošanu, pārvarēt stresu, iegūt emocionālo stabilitāti un mieru, kā arī attīrīt ķermeni.

Elpa ir liels palīgs

Šiva atgādina, ka elpa ir kā vēl viens mūsu ķermenis. Ar pirmo ieelpu mēs ierodamies pasaulē un ar pēdējo izelpu – aizejam no tās. "Zinātnieki ir pierādījuši, ka, pareizi ieelpojot, mēs varētu gūt 90% no enerģijas un tikai atlikušos 10% sniegtu ēdiens un miegs. Tāpat 90% toksīnu var izvadīt izelpojot un tikai 10% – ar sviedriem, urīnu, siekalām. Tomēr pārsvarā cilvēki izmanto tikai 30% no savām plaušu iespējām. Speciālos elpošanas vingrojumus izpildot ik dienu vien 20 minūtes, var pilnīgāk iegūt un izmantot enerģiju," skaidro Šiva.

"Ar laiku elpošana automātiski kļūst pilnīgāka. Paēdot apmēram sešas stundas neesi izsalcis. Arī no rīta izpildīti elpošanas vingrojumi palīdz visai dienai," salīdzina Šiva.

Ik rītu pēc speciālās elpošanas ieteicams aptuveni 15 līdz 20 minūtes meditēt.

AOL programmā meditācija nozīmē pilnīgu atbrīvošanos. Pēc tās pat piecas stundas miega diennaktī esot pietiekami, lai pamostoties justos atpūties un možs.

Prasadi pāris parasti ceļas pussešos. "Vēl pirms gada strādāju pasaules otrajā lielākajā bankā HSBC, kur darbs bija gan ar Tokijas tirgu (kur pusdienlaiks atbilst Indijas pulksten 7.30), gan ASV, kur dienas vidus ir Indijas pulksten 22.30. Tādēļ darbdiena ilga no šā agrā rīta līdz vēlam vakaram, un Mona tādēļ jutās ļoti nelaimīga," neslēpj Šiva. "Tagad pavadām kopā vairāk laika. Mums abiem ir pietiekami iekrājumi, lai atlikušajā dzīvē nestrādātu algotu darbu. Pēc AOL fonda uzaicinājuma kļuvām AOL skolotāji. Es uzraugu šīs organizācijas izglītības iestādes Indijā, bet Mona atbild par to, lai skolotāji varētu ceļot pa pasauli.

Guru Ošo teicis – stresainajiem eiropiešiem vismaz sākumā jāizmanto dinamiska, aktīva meditācija.

Šiva iesaka meklēt sev piemērotu meditācijas veidu, taču elpošanas vingrojumi gan derot visiem. Ne velti 27 gados AOL ir attīstījies vairāk nekā 150 valstīs. Eiropā vien tā pamatkursu izgājuši pieci miljoni cilvēku.

"Dzīves māksla"dod spēku

Kā Prasadi pāris paši nonākuši līdz meditācijai un jogai kā ikdienas praksei?

"Mēs vēlējāmies bērniņu, taču viņš nepieteicās," stāsta Mona. Izgāju vairākus ārstēšanās kursus, līdz beidzot paliku stāvoklī. Taču dienu pēc tam, kad saklausīju mazuļa sirdspukstus, viņu zaudēju. Tajā pašā dienā Šivam bija jābrauc prom un atklājās, ka viņa mātei ir vēzis. Bijām pilnīgi sagrauti! Tad aizgājām uz AOL grupas nodarbībām un pamazām mainījām savu domāšanu. Sapratām, ka tas, kā raugāmies uz problēmām, ir atkarīgs no mums pašiem."

Šiva turpina: "Esam precējušies 17 gadus, bet mums joprojām nav bērnu. Es gaidīju izaugsmi savā profesionālajā darbībā, taču tā nenotika. Mana māte cieta no audzēja divarpus gadu un pirms četriem gadiem nomira. Vienīgais, kas mūs saturēja kopā, bija AOL attieksme pret dzīvi. Tagad lielāko daļu problēmu uztveram kā piedzīvojumu, kā iespēju mācīties un augt."

"AOL kurss ir balstīts uz pieredzi," stāsta Mona. "Dažiem pārmaiņas notiek pavisam drīz, bet citiem pēc mazliet ilgāka laika. Ķermenis atbrīvojas no slimībām, prāts – no stresa. Šo septiņu gadu laikā neesam slimojuši, ja neskaita nelielu saaukstēšanos. Praktizēt jogu un attiecīgus elpošanas veidus nozīmē ieeļļot savu organismu kā mašīnu un visu laiku turēt labā kārtībā."

Ar elpošanas palīdzību var ietekmēt ne tikai ķermeni, bet arī prāta stāvokli un emocijas. Tas nav sarežģīti, vienkāršās tehnikas apgūst pat bērni un veci cilvēki. Dažu slimību, piemēram, vēža un tuberkulozes, gadījumā tās mācās divatā ar skolotāju, lai attīrīšanās neietekmētu pārējos grupas dalībniekus. Tiem, kuriem ir epilepsija, augsts asinsspiediens, astma vai mugurkaula slimība spondiloze, kopējā grupas nodarbībā jogas vingrojumus iesaka pildīt mazliet lēnāk un vieglāk, dažkārt – citādāk."

Kļūsti kā zieds!

"Dzīves mākslas" mērķis nav rūpēties tikai par sevi, bet arī mainīt sabiedrību. "Pasaulē ir divu veidu problēmas – dabas, piemēram, stihijas, plūdi – un cilvēku radītās – kari, terorisms. AOL ir brīvprātīgie, kas palīdz abu veidu negadījumu seku likvidēšanā. Nelaimē nonākušiem cilvēkiem mācību kursu vada par brīvu," stāsta Šiva.

AOL strādā ciešā sadarbībā ar dažādu valstu valdībām un pasaules organizācijām, piemēram, ANO un Pasaules veselības organizāciju. Piemēram, 2007. gadā programmas "Piecelies un runā!" ietvaros noteiktā laikā un vietā AOL dalībnieki visā pasaulē piecēlās kājās un divas minūtes klusēja, lai domātu par to, kā samazināt nabadzību un bērni iegūtu izglītību. Pēc tam daži izglītības projekti arī veiksmīgi attīstījās.

"Dzīves māksla" ir garīgs, bet ne reliģisks kurss – to pasniedz skolotāji no visām reliģijām. Tas ietver ideju, ka ar mīlestību varam nodrošināt mieru pasaulē un palikt kopā. Tāpēc arī mēs, kursa dalībnieki, pirmajā dienā iepazīstoties un nosaucot savu vārdu, sacījām: es piederu tev. Šo vārdu pamatdoma ir – piedāvā sevi pasaulei kā ziedu.

***

Der zināt

Latvijā ik pa laikam notiek dažādu skolotāju vadīti AOL kursi. Vairāk informācijas var gūt internetā www.artofliving.lv

***

Pieredze

Vingrojumi dod enerģiju un mieru

LĪGA LIEPA, akciju sabiedrības "Lauku Avīzes" reklāmas aģentūras direktora vietniece, AOL kursos apgūto izmanto jau četrus gadus:

"Ik rītu aptuveni pusstundu izpildu visus fiziskos un elpošanas vingrojumus, ko jau tūkstošiem gadu jogi izmanto savā ikdienā. Arī AOL dibinātāja Šri Šri Ravi Šankara patentēto elpošanas veidu Su Darshan Kriya. Tā ir elpošana noteiktā ritmā, pēc kuras iestājas dziļš atslābums. Pēc tam 10 līdz 20 minūtes meditēju. Tas man palīdz koncentrēties un rada lielāku miera sajūtu. Agrāk ļoti ātri aizsvilos, arī pret bērniem, taču tagad daudz biežāk viņus samīļoju un pret visu izturos mierīgāk.
Man dienas laikā vairs nav vajadzības dzert kafiju, lai gūtu enerģiju, ne vakarā malkot vīnu, lai varētu aizmigt. Man vairs nav grūti piecelties ļoti agri. Ir tik jauki izbaudīt rītu dārzā, tur vingrot un baudīt vēl svaigo gaisu un pilsētas klusumu.
Pēc pamatkursa 40 dienas ik dienu vajadzēja pildīt vingrojumus. Brīžiem bija grūti, taču tika ieteikts to darīt, pat ja esi saslimis. Šādi tiek stiprinātas organisma pretestības spējas. Un patiešām – kopš praktizēju, daudz mazāk slimoju.
Elpošanas vingrojumus neizmantoju kā tabletes, piemēram, ja esmu sadusmojusies. Tas jau būtu risinājums ar prātu, līdzīgi kā tobrīd iedzert ūdeni. Miers nerodas pēc prāta pavēles.
Mans vīrs ļoti vēlējās ceturto bērniņu. Ja es nebūtu gājusi uz AOL kursiem, man viņa noteikti nebūtu – vairs nebiju pavisam jauna un ar labu veselību, taču, praktizējot jogu, elpošanu un meditāciju, atkal jutos pietiekami stipra un vesela, lai laistu pasaulē un audzinātu vēl vienu mazuli."